סדנת מיינדפולנס

מי מאיתנו לא היה רוצה לחיות חיים מלאי שלווה, חיים רגועים, ממש כמו על אי אקזוטי אי שם, אבל החיים על כל האתגרים שהם מציבים בפנינו, לא כוללים רק שלווה ורוגע. להיפך, השלווה והרוגע, בדומה לאושר, הם רגעים. אורח החיים המודרני, שבסופו של דבר כולנו נמצאים בתוכו, הוא ההיפך הגמור משלווה כאורח חיים וכשגרה שחווים כפריים באי קטן ביוון בו רבים חיים עד למעלה מגיל 100, או באזורים שונים במזרח הרחוק.

עדיין, גם בתוך מה שנראה חסר בחירה, יש לנו בחירה. הבחירה היא לא בין חיים נטולי דאגות לחיים לחוצים, אלא בין להיות מודע לרגעים מלחיצים, כואבים, עצובים, לקבל ולהכיל ואף להתמודד איתם או בין ניסיונות כושלים להדחיק אותם, מה שכמובן לא מעלים אותם. סדנת מיינדפולנס היא הצעד הראשון לקראת חיים מודעים יותר, בהם נתמודד טוב יותר גם עם הרגעים הפחות נעימים ונוחים בחיינו.

אורח החיים המודרני מרחיק אותנו מעצמנו

סדנת מיינדפולנס (MINDFULLNESS) או בעברית: קשיבות או מודעות קשובה היא סדנה המלמדת אותנו להיות קודם כל קשובים לעצמנו. גם כאן אנו חוזרים לעידן המודרני שמציב בפנינו לא רק אתגרים חיצוניים רבים עימם עלינו להתמודד אלא גם גירויים חיצוניים רבים: המסכים שכולנו נמצאים מולם חלק גדול מהיום, הכבישים, פרסומות ועוד.

כל הסחות הדעת האלה עם הזמן הרחיקו אותנו מעצמנו, הרחיקו אותנו מהתחושות הפנימיות שלנו, מזיהוי תחושות או מצבים או זיהויים לשבריר שניה והעברתם מיד אל הלא מודע. העברת אותן תחושות או רגשות או אינטואיציה אל הלא מודע כמובן אינו מעלים אותם אלא רק חוסך לנו באותו רגע התמודדות.

הדחקת רגעים לא נוחים מצטברת בתוכנו

הבחירה לא להתמודד עם מצבים לא נוחים קטנים ובכלל עם סימנים שאנו מזהים בהווה גורמת להצטברותם ולצורך להתמודד אח"כ עם מצבים מורכבים בהרבה: מחלות, מצבים גופניים ו/או נפשיים שמביאים רבים לעשות חשבון נפש וניקוי כולל, טיפול עשרת אלפים והתחלה מחדש. סדנת המיינדפולנס חוסכת את המשבר המשמעותי והצורך להתחיל מהתחלה אלא מאפשרת התמודדות עם הרגעים הלא נוחים שמציבה שגרת היומיום, קודם כל באמצעות זיהויים ולאחר מכן בלימוד מה בדיוק לעשות או איך להתמודד איתם.

זה המקום בו לומדים אנשים איך להקשיב לעצמם, לקלוט כל מידע, כל דבר שגופם אומר, להקשיב קודם כל לעצמם ולגופם לפני ההיסחפות לקולות הרמים המגיעים מבחוץ. הקשבה זו לעצמנו היא הבסיס לחיים טובים, בריאים יותר, חיים עם מינימום הדחקות ומקסימום התמודדות.

להיות בכאן ובעכשיו

לכאורה, הדבר נראה מובן מאליו: לחיות את הכאן והעכשיו, לחיות בהווה. מצד אחד חיים בהווה נראים מובנים מאליהם: רק מה שבהווה למעשה מתקיים. השאר או שכבר קרה או שיקרה. עם זאת, רובנו לא חיים את ההווה. אנו או פועלים על אוטומט בהווה מבלי לתת את הדעת על מה שמתרחש באותו רגע רק כדי שבעתיד יהיה טוב, חושבים על העתיד ומריצים תכניות ותכנונים לטווח קרוב או רחוק.

כאשר אנו לא בעתיד, אנו פעמים רבות עוסקים בעבר: מריצים בראש סיטואציות שקרו לנו עם אנשים אחרים או עם עצמנו, מלקים את עצמנו על כך שנהגנו בצורה אחת ולא אחרת. רק מעטים מאיתנו באמת עוסקים במה שקורה בהווה וכך אנו מפספסים הרבה מאוד רגעים בהם הגוף והמיינד שלנו מנסים לכוון אותנו או לתת לנו מידע. לחיות את ההווה, לחיות את הכאן והעכשיו הם אמירות כנף שכולנו אוהבים להגיד בכדי להראות עד כמה אנו מודעים, אך כמה מאיתנו באמת חיים את הכאן והעכשיו? לא רבים…

מה כוללת סדנת מיינדפולנס?

סדנת מיינדפולנס כוללת הרבה מאוד אימון ותרגול להיות קשובים ולהיות עם מודעות לא שיפוטית כלפי עצמנו וכלפי הרגעים שאנו עוברים. רבים רואים סדנת מיינדפולנס כשם נרדף לסדנת מדיטציה. אמנם מדיטציה היא שיטה שאכן מתורגלת בסדנאות מיינדפולנס כדי להגיע לרבדים העמוקים שבנו ולהצליח להיות קשובים להם, אך מדיטציה אינה השיטה היחידה. בנוסף, מדיטציה מזוהה מאוד עם בודהיזם ואווירה שישנה במזרח. סדנת מיינדפולנס מותאמת מאוד למערב, לאורח החיים המודרני ובאה ללוות אותנו בחיינו ובשגרת היומיום ולא לנתק אותנו מהם.

תרגול מדיטציה הוא תרגול קשיבות באופן מרוכז, ממש כפי שאימון כושר הוא אימון הגוף בצורה מרוכזת ומתומצתת, אך בסדנה לומדים ומתרגלים כיצד להישאר במצב התודעתי של הקשיבות ושימת הלב למתרחש בהווה גם לא במהלך תרגול. למשל הקשבה מלאה לאדם שמדברים איתו מבלי שמחשבתנו בורחת למקומות אחרים היא יכולת שעליה עובדים במהלך הסדנה. סדנת מיינדפולנס גם מלמדת אותנו להתייחס לדברים הקורים בהווה, אפילו לחפץ שאותו אנו רואים, ביותר מנקודת מבט אחת. הדבר מעודד אותנו לחשוב מחוץ לקופסה, להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות לאתגרים המוצבים בפנינו.

סדנת מיינדפולנס כחלק מחופשת בריאות

במחקרים שונים נמצא הקשר בין יכולת הקשיבות, החיים בכאן ובעכשיו, זיהוי מצבים ואתגרים, התבוננות בהם מזוויות שונות וכל מה שמייצגת גישת המיינדפולנס עם בריאות. נמצא הקשר בין מיינדפולנס לירידה בלחץ הדם, לירידה ברמת החרדות, הדיכאון, ירידה במשקל ואכילה בריאה יותר- כן, גם זיהוי הרגע הזה שאתם ניגשים למקרר לקחת משהו מתוק מבלי שאתם באמת רעבים הוא מיינדפולנס לכל דבר.

החיים והמודעות להווה מסייעים לעליה בזיכרון, שיפור במערכת החיסון והפחתת עוצמתן של מחלות כרוניות עד כדי היעלמותן. לכן, סדנת מיינדפולנס מהווה היום חלק בחופשות בריאות רבות, חופשות שמטרתן הוא לא רק ניקוי ראש כללי אלא גם לתת לנו ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית, שלמעשה הן דבר אחד.

להטמיע את עקרונות המודעות והקשיבות במקום ואווירה מתאימים

סדנאות מיינדפולנס ניתן למצוא היום בכל רחבי הארץ. סדנאות אלה מועברות בחברות רבות באמצע יום עבודה. אותן חברות רואות בתרגול המיינדפולנס כלי רב חשיבות לעבודה טובה יותר ואכן הדברים מוכיחים את עצמם. אז מהם היתרונות של סדנת מיינדפולנס כחלק מחופשת בריאות? חופשת בריאות מספקת מקום ואווירה אופטימליים לקבלת הכלים ותחילת הטמעתם. כמובן שכלים אלה יצטרכו לצאת מארגז הכלים בחיי היום יום ובשגרה. זוהי גם המטרה. חברת סורנטו מציעה סדנאות מיינדפולנס כחלק מחופשות בריאות במקומות קסומים: על חוף הים, באזור כפרי וירוק, אזורים הרריים- כל אחד והסביבה שמדברת אליו. בנוסף לכך אתם מקבלים בחופשות אלה תנאים נפלאים, נוף יפהפה לצפות בו, בריכה, במקרים רבים גם ספא עם מגוון טיפולים, טיולים רגליים באותו אזור, תרגול ושיעורים של טכניקות תרגול אחרות כמו יוגה, פילאטיס ועוד.

כל אלה מגבירים עוד יותר את הקשיבות, את הפניות שלנו לקלוט ולהתרכז בכאן ובעכשיו, הן מול עצמנו, הן מול אדם אחר והן מול הסביבה בה אנו נמצאים באותו רגע. כך עקרונות המיינדפולנס מוטמעים עמוק יותר ואנו חוזרים לשגרה רבת המשימות והמטלות כשאנו מוכנים יותר.
סדנת מיינדפולנס היא קודם כל לתת לעצמנו את החופש להתרכז במתרחש באותו רגע כשאנו משוחררים מכל עכבות, כבלים או חסמים, בין אם חיצוניים כמו לחצים חברתיים ובין אם פנימיים- ציפיות או מחשבות שלנו עצמנו. סדנת מיינדפולנס היא ארגז כלים נפלא שמשרת אותנו היטב בחיים המודרניים, במיוחד כשאנו זוכים לקבל אותו בחופשת בריאות שעצם ההגעה אליה היא צעד ראשון שלנו לקראת עצמנו וקריאה ראשונה של הצרכים והרצונות שיש בנו באותו רגע.

 

לפרטים נוספים אודות חופשות המשלבות סדנאות מיינדפולנס לחץ/י כאן

מועדון הלקוחות של סורנטו

השותפים שלנו