צ'י קונג

היא דומה במאפייניה לטאי צ'י, נעשית בצורה עדינה כך שטובה לכל אחד בכל מצב גופני, גיל או כושר, ולכן יהיה זה אך טבעי ששיטת הצ'י קונג תשולב כחלק מחופשות בריאות ותנועה. שיטת הצ'י קונג היא שיטת אימון המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית, שיטה עתיקה שנועדה לאפשר לכל מערכות הגוף לתפקד טוב יותר, לקבל את חומרי ההזנה הנדרשים לתפקודן ולתת לגוף את הכוח והאנרגיה הנדרשים עבורו כדי לתפקד כמכונת הפלא שהוא. מהי בדיוק שיטת הצ'י קונג, מה היא כוללת וגם מה כוללות חופשות צ'י קונג שאנו מציעים לכם בסורנטו?

אז לפני הכל- מה זה בעצם צ'י קונג?

אם נלך על הפירוש המילולי של המושג המגיע כמובן מסינית, הפירוש הוא: קונג (GONG)- עבודה, וצ'י (QI)- אויר. כך, הפירוש המילולי הוא עבודת נשימה. אך המשמעות היא עמוקה יותר. צ'י היא לא רק אויר אלא גם כוח, אנרגיה. כוח העובר דרך ערוצים מיוחדים בגופנו (מרידיאנים) ומזין באותה אנרגיה את חלקי הגוף השונים. לכן, צ'י קונג היא לא רק עבודה על הנשימה, אלא עבודה ותרגול שנועדו להעביר את אותה אנרגיה בצורה טובה וחלקה יותר, כך שתגיע לכל הגוף בצורה מאוזנת. למעשה, כל תנועה שלנו, כל נשימה, במיוחד נשימה מודעת היא צ'י קונג במידה מסוימת, אך תרגול צ'י קונג בצורה מסודרת באמצעות תרגילים היא מיצוי מלוא הפוטנציאל של השיטה.

על פי הסינים: אנו מכונה עם שלוש בטריות

המושגים צ'י, מרידיאנים וכו' נשמעים לרובנו כמושגים אמורפיים ולא ברורים, אך המושגים ה"מעופפים" האלה מכוונים להגדיר את גופנו בצורה מאוד פשוטה ועם רגליים על הקרקע. על פי הסינים הגוף הוא מכונה המונעת בחשמל (ואכן עבודת מערכת העצבים ופעולות שונות הן באמצעות אותות חשמליים). בתור מערכת חשמלית אנו זקוקים לבטריות או ספקי כוח ועל פי הסינים יש שלושה כאלה: עליון- המוח, תחתון- הבטן ומטה, אותה בטריה שהוזנה כשהיינו מחוברים לטבור אימנו, מקור הכוח הראשוני שלנו. הבטריה התחתונה מחוברת אל הבטריה העליונה, המוח, באמצעות חוט השדרה, בבטריה זו טמונה אנרגיה שפחות נמצאת בשימוש היומיומי. בטריה נוספת, אמצעית באזור הסרעפת, היא בטריה הדואגת לקיום צרכינו ביומיום על ידי נשימה נכונה והזנה.

תרגול, תזונה ונשימה- הדרכים להזין את הבטריות ולשמור על פעילותן

ככל שנכניס אויר בצורה נכונה ויעילה יותר ונזין את הגוף עם חומרים טובים יותר, כך הבטריה המרכזית בסרעפת תוכל לספק את הכוח הנדרש ליומיום בצורה טובה ויעילה יותר. מעבר לאספקת הכוח, האנרגיה צריכה לזרום היטב ללא התנגדויות רבות, שיהיה מתח ברמה מאוזנת ושהקשר בין אזור הבטן המהווה מרכז עצבי, למוח, יהיה תקין ויעיל. הצ'י קונג נותן מענה לכל אחד מהצרכים, בין אם לכך שתהיה די אנרגיה, בין אם לשמור על מתח מתאים- לא גבוה מדי ולא נמוך מדי ובין אם לדאוג לכך שזרימת האנרגיה תהיה חלקה ללא תקיעויות או מחסומים. יצירת עודף חום בגוף למשל יוצרת מחסומים. בצ'י קונג ישנם תרגילים המווסתים את היחס בין כוח האש- החום, לכוח המים- הקור. יותר מדי אש וחום מפריעים לתנועה ולזרימה.

נשימה: הן לחום והן לקור

תרגילי נשימה מסוגים שונים המתורגלים בצ'י קונג יכולים להשפיע בצורות שונות. נשימה מהירה כמו נשימה סרעפתית לדוגמה, נשימה הנעשית במהירות ותוך שאיפה ונשיפה קצרות ושטחיות יוצרת חום ומתח באמצעות עבודה על שרירים מסוימים. נשימות עמוקות יוצרות את האפקט ההפוך: שיפור של זרימת האנרגיה בגוף, הרגעת השרירים, אפשרות להטענת הבטריה התחתונה באזור הבטן, אפשרות גם לעיכול טוב יותר וליצירת ריכוז ורגיעה מנטליים.

תרגילים שונים בצ'י קונג ליצירת כל האפקטים

הצ'י קונג כולל מגוון תרגילים שבאים ליצור את כל האפקטים הדרושים לכך שתהיה בגוף אנרגיה מספקת, מתח שרירי מספיק וגם זרימה טובה במרידיאנים.

  • תרגילים תנועתיים: אלה הם תרגילים שמטרתם ליצור חום, להגמיש את המפרקים. אלה תרגילים המשלבים בין תנועה, קואורדינציה ושיווי משקל החשובים מאוד לתפקוד שלנו וללא תרגול הם נעלמים עם הזמן. אין להשוות בין גמישות ושיווי משקל של ילד לאלה של מבוגר. בתרגילים אלה כל אזורי הגוף נמצאים בפעולה: הזרועות, הרגליים, הבטן ואזור שנוצרות בו בעיות שונות עם הזמן: הגב. התרגילים נעשים ללא בזבוז של אנרגיה מיותרת אלא בצורה ממוקדת שתיצור אפקט מקסימלי.
  • תרגילי נשימה: כאמור, תרגילי נשימה כוללים נשימות מסוגים שונים שבאות לענות על צרכים שונים, החל מנשימות חזקות וקצרות כמו נשימה סרעפתית ועד נשימות עמוקות כמו נשימה בטנית בה המטרה היא להכניס אויר רב ככל האפשר לאזור הבטן. זו נשימה חשובה שלרוב איננו עושים, גם אם אנו נושמים נשימה עמוקה. המטרה בנשימה זו היא מילוי הבטן וניפוחה כמו בלון תוך הרחבת כלוב הצלעות והוצאת האוויר תוך כיווץ שרירי הבטן והצרת כלוב הצלעות.
  • מדיטציה: תרגילים בהם כל העבודה היא פנימית מחשבתית ולא תנועתית בכלל.
  • תרגילים המשלבים עבודה תנועתית ומנטלית: תרגילים בהם ישנה תנועה מסוימת תוך עבודה מחשבתית, כמו תנועה עם דמיון מודרך כלשהו.

מה ההבדל בין צ'י קונג לטאי צ'י?

מדובר על שתי צורות עבודה על הגוף המגיעות מאותה משפחה. בטאי צ'י סדרת התרגילים היא מובנית יותר וקבועה כך שרק אדם מתורגל מאוד יכול לתרגל טאי צ'י ללא הדרכה. הצ'י קונג היא חופשית יותר וניתן בקלות לאחר הדרכה קצרה לבצע את התרגילים גם לבד.

למה לתרגל צ'י קונג בחופשה מיוחדת ולא עם קבוצה בפארק או במתנ"ס?

ניתן ואף מומלץ לעשות גם וגם. ממש כמו שיש בטריה תחתונה המוזנת עוד מתקופת היותנו ברחם ופחות מספקת אנרגיה ביומיום וישנה הבטריה בסרעפת שהיא זו המספקת אנרגיה על בסיס יומיומי, כך יש את תרגול הצ'י קונג שמומלץ לעשות כחלק מהשגרה ויש את התרגול שימלא את הבטריה לטווח ארוך יותר והוא חופשות צ'י קונג. התרגול בחופשה כזו הוא מרוכז, כולל גם פעילויות אחרות מיוחדות, כולל גם אפשרות לספא וטיפולים שונים (תלוי בתנאי החופשה) ומתקיים גם במקום מיוחד, באזור פתוח וירוק או ליד הים, אזור שבו האפקט של התרגול יהיה משמעותי יותר. נשימת אוויר נקי בתרגולי נשימה תכניס לגוף אנרגיות שלא הכרתם.

סוגי חופשות צ'י קונג של סורנטו

אנו בסורנטו מציעים מספר אפשרויות לחופשות צ'י קונג, כך שתקבלו את החופשה שמדברת אליכם במיוחד. אחת החופשות היא חופשת צ'י קונג ורפואה סינית בקפריסין. החופשה מתקיימת במלון בוטיק יפהפה מוקף כרמים בצפון קפריסין. במקום מתקיימים גם סיורי יין וישנו ספא יין, מסעדת שף נהדרת וכמובן בריכה ומכון כושר חדיש המשתלבים היטב בתוך חופשת צ'י קונג. חופשת צ'י קונג שונה לחלוטין המשלבת גם יוגה מתקיימת במקום עם אווירה ייחודית ושונה מקפריסין: במרוקו. כאן משלב תרגול הצ'י קונג והיוגה גם טיול בהרי האטלס, ביקור במקומות שיראו את .פניה השונים של מרוקו: מצד אחד מרקש, עיר היסטורית ומלאת הצבעים ומצד שני עיר הנמל אסווירה, עיר תוססת המהווה חלון אל האוקיינוס, גם יהיה ניתן להתנסות בגלישה. השוני בין סוגי החופשות שבשתיהן הצ'י קונג מהווה נדבך עיקרי מראה לכם עד כמה אנו בסורנטו יוצרים את החופשות ותופרים אותן ממש כך שכל אחד ימצא את החופשה המתאימה לו ושהיא תשלב בתוכה מגוון פעילויות שיתנו לחופשה הרבה ערך מוסף.

הצטרפו אלינו לחופשת יוגה וצ'י קונג אל מול הים עם איילת ובילי בחוף נחשולים 

 

מועדון הלקוחות של סורנטו

השותפים שלנו