לאורך ההיסטוריה ניתן למצוא התייחסות מקצועית לשלום הגוף והנפש, וזאת מתוך מטרה לחיות חיים יותר שלמים ובריאים. כך למשל אם נעצור אצל כתובי הרמב"ם – מגדולי הפוסקים שידע העם היהודי ובין היתר גם היה פילוסוף מאוד מוערך, נמצא מבחר הנחיות עבר טיפול נכון בגוף ובנפש, שרובן לא רק אומצו לאורך הדורות, אלא עם חלוף השנים אותן הנחיות גם הוכחו מדעית. מכאן שמרתק גם כיום, 800 שנה לאחר לכתו, ליהנות מהתובנות שלו בתחום, ועל כן נציין מגוון עצות מועילות וקלות ליישום:

תורת הרמב"ם

על מנת לשמור על גוף יותר חיוני, הרמב"ם המליץ על שינה מספקת, תזונה נכונה, רחצה ואף על פעילות גופנית מדי יום. הרמב"ם טען שפעילות ספורטיבית תורמת לשמחת החיים, ואילו שמחת החיים היא שמגנה על הגוף מפני מחלות. כמו כן באשר לרגש הכעס, הרמב"ם טען שהוא אינו בריא לבריאות כיוון שהוא מפר את האיזון ועל כן מוטב להימנע ממנו ככול הניתן. בתחום האוכל לרמב"ם הייתה אג'נדה שלמה. הוא יצא נגד מזונות מקולקלים, חומרים משמרים, מאכלים שמנים ואף נגד אכילה מרובה, וזאת כי הוא האמין שיש לאכול אך ורק שהגוף דורש ולא שחוש התאווה דורש, ועוד הוא טען שהארוחה הגדולה ביותר צריכה להיות בבוקר, בצהריים היא צריכה להיות פחותה ובערב עליה להיות מזערית.

עידן הניו אייג'

לא רק הרמב"ם טען לקשר הישיר שבין הגוף לנפש, אלא גדולים נוספים האמינו בכך ואילו כיום בעידן הניו אייג' (שהחל עוד מאמצע המאה העשרים ועדיין תקף גם בימינו), ניתן לראות כיצד המגמה ממשיכה לתפוס תאוצה ויותר ויותר אנשים מבינים שאם הם מבקשים להיות בריאים פיזית ונפשית, עליהם לחבר בין שני הממדים. אי לכך הרפואה האלטרנטיבית (אשר רואה את האדם כמכלול שלם) מהווה חלק אינטגרלי מהתפישה, ואף יש מגוון תפישות נוספות שמיישרות קו עם המגמה. כך למשל העידן החדש מאמין בקארמה, שלכל אחד בעולם ישנה מטרה ועוד.

new age

רצוי מול מצוי

אנשים רבים מודעים לקשר הישיר שבין הגוף לנפש, אך יחד עם זאת הם אינם מוצאים את הזמן להפסיק את השגרה, או לשים לב מה הם אוכלים, מתי וכמה הם אוכלים, כיצד הם מניעים את הגוף במשך היום, כיצד הם שולטים על הכעסים, במה הם עוסקים ובאופן כללי הם מזניחים את בריאות הנפש ונשאבים לחיי היום יום. אי לכך טוב לדעת שיש מגוון דרכים קלות על מנת להחזיר את האיזון הנכון לחיים, במיוחד בעידן של היום – בו מקובל לקחת הפוגה ולצאת לחופשה, או להירשם לחוג כזה או אחר העוסק בקשר שבין הנפש לגוף (למשל יוגה – קראו על סדנאות יוגה).

השפעה מעגלית

ממש כפי ששמירה על מצב רגשי מאוזן, או שמירה על מצב רוח אופטימי עוזר לשמור על גוף יותר בריא, כך גם ניתן למצוא קשר הפוך, כלומר ההשקעה שלנו בגוף משפיעה ישירות על מצב רוחנו, וכדוגמה לכך ניתן להתמקד בפעילות ספורטיבית אשר משחררת למוח סרוטונין שמאפשר לחוש הרבה יותר מרוצים ונינוחים. מכאן שהקשר בין הגוף לנפש הנו מעגלי, ועל כן ניתן לבחור במה יותר מתמקדים על מנת להשפיע על הפן השני, כאשר מדי פעם מומלץ לאפס את המצב ולשאוף לטיהור מלא.

תפקידה של חופשה

עבור מי שמבקש לאפס את מצב הגוף והנפש, אך נמצא בשגרה שאינה ניתנת לשליטה, ואף אינו מוצא כמה שעות בשבוע על מנת להשקיע בפעילות כזו או אחרת עבור הגוף והנשמה, מוטב לדעת שתמיד ישנה אופציה נוספת, ופה כאמור מדובר ביציאה לחופשה. עם זאת, אין לצאת אל עוד חופשה בה לחוצים לתפוס מטוס או מוטרדים בשל מזג האוויר, אלא יש לצאת אל חופשה שכוללת מוטיבים שעוזרים לטהר הן את הנפש והן את הגוף ובה הכול מאורגן מראש, כך שכל שנותר לעשות הנו להרפות, להתאפס וליהנות. גם חופשה המיועדת לביצוע סוגי הספורט האהובים עליכם, כמו חופשת פילאטיס, חופשת יוגה או אפילו חופשה בחו"ל בה תעשו ריצת מרתון– כל אלה הם השקעה איכותית בעצמכם.

כיצד דתות שונות מתייחסות אל גוף ונפש?

גם אם מקובל לחשוב שיש הבדלים מהותיים בין הדתות השונות, הרי שבכול הנוגע לסיטואציית טיהור הגוף והנפש נגלה שישנם קווים מקבילים. מכאן שגם אם כל דת מקפידה על אמצעים אחרים, הרי שכל האמצעים מונעים מאותו מקור – הרצון לשמור על גישה חיובית לחיים על מנת להרגיש יותר טוב, ואף הרצון להקפיד על אורח חיים יותר בריא עבור נפש יותר חיונית. כך למשל ניתן למצוא שהמצריים היו טובלים באגמים קדושים על מנת לטהר את עצמם ולחדד את החושים, ובנוסף הם נמנעו מעימותים והקפידו על דיאטה מושכלת ומזינה. ישו הטיף שיש לטהר את החושים על מנת לחיות חיים יותר מלאים, ושיש להביט על העולם באופן יותר אופטימי – הן תפישתית והן מחשבתית. באסלאם ניתן למצוא קשר ישר בין הגוף לנפש ושכל חוש פיזי מיוחס אל מימד רוחני שונה, ועל כן ניתן למצוא שלפני התפילה (מימד רוחני) המתפללים שוטפים מספר איברים בגוף (מימד פיזי). ביפן תמצאו תרבות מרתקת של אומנויות לחימה, טקסי תה ומדיטציות זן, וטיול ליפן הוא חוויה רוחנית בפני עצמו. ביהדות ניתן למצוא התייחסות לפעילות גופנית ושמירה על נפש שלווה, וכעדות לכך ניתן למצוא את הטבילה במקווה כסממן להיטהרות הגוף והנפש, ואת יום השבת אשר מאפשר לחדש כוחות ולנוח. מכאן שגם אם ביום יום הדתות השונות עשויות להתנגש, הרי שבכול הנוגע לגוף ונפש ישנה תמימות דעים.

מספר שיטות

אנשים רבים מטפחים את הגוף, מתקלחים, מתלבשים יפה, מתאפרים, שמים קרמים וכדומה, אך כל עוד הנפש בלתי מאוזנת, הרי שמדובר רק במראית עין, ועל כן יש לזכור להשקיע גם בנפש וגם ברבדים היותר עמוקים של הגוף. אי לכך אתם מוזמנים לקבל מספר טיפים עבור השקעה מהותית שתעזור לטהר ולבצע ניקוי של הגוף מרעלים ואת הנפש ממתחים מיותרים: ראשית ניתן להקפיד על תזונה שמורכבת בעיקר מפירות וירקות, לצד 20% דגנים מלאים ו20% חלבונים, כאשר לצד שיטה זו גם יש להקפיד על שינה מספקת, הימצאות באוויר הצח ועל פעילות גופנית. באופן שכזה הגוף נפטר מפסולת ומתחיל תהליך של ניקיון יסודי – עובדה שמונעת תחושת עייפות, כאבי ראש, תחושת נפיחות וכדומה. שיטה נוספת מתמקדת בשתיית מיצים טבעיים, כך שניתן גם לרדת במשקל, גם לחוש ההתעלות רוחנית ובו זמנית לתמוך במערכת החיסון והכבד, ובנוסף נציין שגם ניתן להיעזר בשיטות כגון דמיון מודרך, לעשות תרגילי הרפיה, להקפיד על תזונה טבעונית, לנשום עמוק ועוד.

yoga

נוסחה אישית

לאור כל זאת ניתן לראות שאכן יש קשר ישיר בין הגוף לנפש ואף שיש מגוון דרכים על מנת לאפס את המצב ולתמוך בשני הנדבכים. עם זאת, יש מי שמקפיד על איזון מושכל באופן יומיומי ויש מי שצריך לקחת הפוגה מהשגרה ולחדש מצברים. בכול אופן יש להשקיע בגוף ובנפש וכל אחד צריך למצוא את הנוסחה שנכונה עבורו. שפרו את ה-well being שלכם על ידי תירגול הוולנס (Wellness) שלכם: שלבו בחיי היום היום שלכם פעילויות שעושות לכם טוב.

מועדון הלקוחות של סורנטו

השותפים שלנו

מנטה מגזין לוגו
ריגמן מכללה לוגו
FRUIT AND VEG LOGO
מלון נחשולים לוגו
INHALE EXHALE LOGO
לוגו ערוגות

נישאר בקשר?

השאירו מייל וקבלו מאיתנו הטבות, הנחות ועדכונים לגבי אירועים חדשים