כתב: עדי ויגודסקי

מחשבות על טיסות עסקים ומסעות אישיים.

בחודשים האחרונים אני רואה מחלון משרדי שלושה מנופי ענק צהובים מכשירים יסודות למתחם שמשתרע לאורכו של רחוב שלם. מה שנראה במבט ראשון כמו יסודות לקניון ענק עומד להיות מרכז פיתוח ומשרדים של חברת מייקרוסופט, 45 אלף מ"ר בנוי (שטח של מגדל בן 20 קומות). מדי בוקר יגיעו למתחם אלפי עובדי מייקרוסופט, אחת ממספר הולך וגדל של חברות גלובליות הפעילות בישראל.
בשלושת העשורים האחרונים, כחלק מתהליכי הגלובליציה בכלכלה העולמית, יותר ויותר ישראלים עובדים בחברות רב לאומיות, בחברות שעיקר השוק שלהם הוא מחוץ לישראל, בחברות ישראליות המחזיקות מפעלים, מרכזי פיתוח, מרכזים לוגיסטיים ומרכזי מכירות מחוץ לישראל. בסביבה העסקית הגלובלית, טיסות עסקים, שהיו עד לפני 20-30 שנה נחלתם של מעטים בלבד (ומקור לקנאתם של רבים), הפכו לחלק משגרת חייהם של עשרות אלפי ישראלים.

עד כמה זה שיגרתי ?

כמעט בכל טיסה שיוצאת מנתב"ג יעלו אתכם גם מספר לא קטן של נוסעים שטסים במסגרת נסיעת עסקים. קל מאוד להבחין בהם, בניגוד לרוב הנוסעים, אנשי נסיעות העסקים מקפידים על התנהלות שכולה משדרת שיגרה, אין בהם ולו קמצוץ של התרגשות. הטרולי השחור נגרר אחריהם כמי שכבר נגרר בחצי עולם ומתורגל היטב בנתיבי שדות התעופה. הם עוברים ביעילות ובקלילות את מסלול המכשולים בדרך למטוס כשעל פניהם הבעה משועממת ולעיתים מעט מזלזלת נוכח ההתרגשות של הנוסעים האחרים. הם יודעים בדיוק איפה המושב שלהם ועוד לפני שגלגלי המטוס יינתקו מהמסלול הם יפתחו את המחשב הנייד שלהם כדי לעבוד (שיגרה לא?) או ישקעו מיד בתנומה (בהתעלמות מוחלטת מההמולה סביבם) כאילו היו חייל שזה עתה חזר משלושה שבועות של טירונות חסרת שינה.

נו אז מה, שיגרה זה רע ?

שיגרה היא תבנית שמשרתת אותנו וכמו כל דבר בחיים היא מסייעת לנו רק אם עושים בה שימוש נכון. השיגרה נותנת לנו סדר יום מוגדר היא מקטינה את חוסר הוודאות ומאפשרת לנו לתכנן דברים. לרוב האנשים נוח לחיות את חיי היום יום בתוך תבניות השיגרה. מסעות לעומת זאת מאפשרים לנו לצאת מהשיגרה, להתרחק מחיי היום יום, להשתחרר מתבניות החיים שלנו. הארצות שמעבר לים, ככל שהן שונות ומרתקות, מהוות בסך הכל תפאורה למסע שלנו, תפאורה שמאפשרת לנו לשבור את תבניות השיגרה ולגלות בתוכנו דברים חדשים. עבור נוסעי העסקים הנסיעות התכופות מעבר לים, בין אם זה אחת לשבוע או פעם בחודשיים, הפכו לחלק משיגרת חייהם. הפיכת טיסות העבודה לחלק מהשגרה מבטלת את האפשרות להפוך את הטיסה למסע. בכל נסיעת עסקים יש הזדמנות נפלאה למסע אישי, גם אם זה מסע קצר, אבל הנוסע נרדם עוד לפני ההמראה ופיספס את ההזדמנות, חבל…

ובכל זאת, אם ההזדמנות מתעקשת לדפוק על הדלת לא נפתח לה ?

בלב הסיטי של לונדון, המרכז הפיננסי של אירופה, יש גינה ציבורית קטנה, במפות הגוגל קוראים לגינה הזאת Postman Park. השער הצר המוביל לגינה ממוקם בין שני בנייני משרדים, קל מאוד להתעלם מהשער הקטן ולהמשיך הלאה במורד הרוחב. מי שבכל זאת יזהה את השער ויחליט לקחת פסק זמן קצר מיום עמוס בפגישות יבין מיד שהפעם גוגל הגזימו לגמרי, אפילו אם מתאמצים קשה מאוד להגדיר את הגינה הקטנה הזאת כפארק. ובכל זאת הגינה הקטנה הזאת, עם הכנסייה וכמה הקברים העתיקים הפזורים בה היא מקום מיוחד, מנותק לגמרי מהמולת היום בסיטי של לונדון. בלב הגינה, על קיר אבן מתחת לגגון עץ מסודרות שלוש שורות ארוכות של לוחות מתכת, על כל אחת מהלוחות מתואר בקצרה סיפור על מישהו שנהרג בזמן שהציל אנשים אחרים. תוכלו למצוא שם סיפורים על ספינות טבועות, בתים בוערים, קריסת בניינם ועוד, עשרות סיפורים מתחילת המאה ה19 ועד ימינו (פחות או יותר), למעלה ממאתיים שנה של אלטרואיזם אנושי מעורר השראה. אפשר לעצור להפסקת קפה בסטארבקס (פחות או יותר מעבר לכביש) אבל אם אנחנו יודעים איפה השער ל Postman Park לא נכנס ?

בעשרים השנה האחרונות ביליתי לא מעט בנסיעות עסקים, הנסיון לימד אותי שכל נסיעה היא הזדמנות למסע, היזדמנות שחבל לוותר עליה. זה יכול להיות מסע של יום בתוך נסיעה של ארבעה ימים ויכול גם להיות מסע של שעתיים בתוך נסיעה של יומיים. שילוב של מסע בתוך נסיעת עסקים הוא רק עניין של מודעות, החלטה ורצון לצאת מהשיגרה. קומו שעה קודם ותראו את העיר מתעוררת, ותרו על ארוחת הבוקר במלון ולכו לאכול בבית קפה מקומי, לכו לרוץ בפארק ולא בחדר הכושר של המלון, שריינו לעצמכם לכם שעה ביום (ואל תנצלו אותה לקניות) כמעט בכל מקום תוכלו למצוא שוק מקומי, גלריה לאומנות, מוזיאון, פארק או אפילו גינה קטנה שחבויה בין בנייני משרדים.

עוד לפני הנסיעה, חלקו את ימי הנסיעה לפרקי זמן ודעו מה אתם עושים בכל פרק זמן. כך תוכלו להכיר את פרקי הזמן הפנוי שלכם. אתם תדעו כמה זמן פנוי יש לכם ומתי, איפה תהיו ואיך אפשר לנצל את הזמן הזה. אם יש לכם שעה פנויה בין פגישות חפשו מראש מה אפשר לעשות באזור. אם אתם מסיימים את הפגישות בחמש ויש לכם ארוחת ערב בתשע תכננו מה לעשות בשעות שבין לבין. מניסיון שלי, כשלא מתכננים קל מאוד לאבד את הזמן הפנוי, תמיד אפשר ללכת לעשות קניות ולרכוש עוד כמה דברים שאנחנו לא באמת צריכים…

נסיעות עסקים יכולות להיות מאוד שוחקות, בדרך כלל אלו נסיעות קצרות עם הרבה שעות בשדות תעופה ובמטוסים, נסיעות לשדה ומהשדה, פגישות עבודה צפופות וארוחות עסקים. זה מעייף מאוד. האפשרות לשלב מסע אישי בתוך נסיעת עסקים, לצאת מהשגרה ולשנות תבניות התנהגות היא מאוד מרעננת ומביאה להעצמה, צמיחה אישית ואושר.
ב

עוד כשנתיים יעלמו המנופים וייפתח הקומפלקס החדש של מייקרוסופט. אלפי עובדי החברה הבינלאומית יאכלסו את המשרדים החדשים, אם תראו אותם מאושרים יותר בכל בוקר בכניסה למשרד תדעו שהם השכילו לשלב בנסיעות העסקים שלהם גם מסעות אישיים…

מועדון הלקוחות של סורנטו

השותפים שלנו

מנטה מגזין לוגו
ריגמן מכללה לוגו
FRUIT AND VEG LOGO
מלון נחשולים לוגו
INHALE EXHALE LOGO
לוגו ערוגות

נישאר בקשר?

השאירו מייל וקבלו מאיתנו הטבות, הנחות ועדכונים לגבי אירועים חדשים